| |

Măsurare nivelului de zgomot la traficul aerian

Traficul aerian cauzează multe probleme de mediu inclusive o creștere a nivelului de zgomot. În zilele noastre, atunci când se observă dezvoltarea rapidă a tuturor tipurilor de trafic, în special a traficului aerian, se poate concluziona că a existat o creștere semnificativă a nivelurilor de zgomot. În special, populația care locuiește în apropierea aeroporturilor este afectată negativ ale expunerii la zgomot.

Zgomotul aeronavelor poate fi împărțit în grupuri:

  • Zgomot cauzat de diferite tipuri de motoare.
  • Zgomotul cauzat de structura aeronavei.

Sursele de zgomot generate de grupurile de motoare sunt:

  • Motor cu reacție.
  • Propulsie cu elice (motor clasic sau cu turbină).
  • Alte tipuri de motoare.

Zgomotul produs de un motor turboreactor poate fi împărțit în următoarele grupuri:

  • Zgomotul compresorului.
  • Zgomot indus de vibrații.
  • Zgomot de jet de ieșire.

Zgomotul motorului turbo-jet a prezentat o mare problemă în anii 1960, în special zgomotul de admisie al acestui tip de motor. Sursa de zgomot a unui astfel de zgomot de admisie este lama compresorului. În timp, pe măsură ce tehnologia a evoluat, avioanele au devenit mai silențioase și, prin urmare, reducerea zgomotului în acest sens continuă și astăzi.

Motorul turboventilator a fost proiectat pentru a reduce nivelul de zgomot al aviației. În cazul primelor motoare cu turboventilatoare, cea mai mare sursă de zgomot a fost compresorul, turbina și evacuarea cu jet. Noile modele de motoare cu turboventilatoare au reușit să reducă nivelurile de zgomot menționate anterior. Motorul cu turboventilator este format din lame și un motor cu turboreactor. Acest tip de motor este adesea utilizat în industria avioanelor comerciale.

Zgomotul structurii aeronavelor este definit ca sunetul care este produs din mișcarea aerului între un corp solid și aer. Cele mai mari niveluri de zgomot din structura aeronavei sunt trenurile de aterizare, aripile aeronavei și clapele. Zgomotul generat de aceste părți ale aeronavei depinde de configurațiile aeronavei diferite.

Zgomotul produs de clapete este creat de marginile exterioare ale clapetelor. Principala cauză a zgomotului clapetei este emersiunea vortexului de aer care este creat prin extensia clapetei. Acest vârtej este principala cauză de zgomot la capătul aripilor.

O altă sursă semnificativă de zgomot structural al aeronavelor este trenul de aterizare. Zgomotul trenului de aterizare este generat în timpul decolării și aterizării unei aeronave. În timpul decolării și aterizării, trenul de aterizare este coborât; astfel apare o rezistență ridicată a aerului, care produce zgomotul trenului de aterizare

 

Cum determinăm nivelul de zgomot produs de traficul aerian? (De modificat acest capitol)

Pentru început se alege punctul sau punctele de măsurare. Acestea pot fi 1, 2, 3 sau chiar mai multe puncte, în funcție de situație. Este recomandat ca punctul de măsurare să fi la limita de proprietate sau la  bodura trotuarului, sau cel mai bine ar fi să se facă detrminări direct în locuință pentru a afla direct nivelul de zgomot.

Se poziționează sonometrul pe trepied, la înălțimea de de 1,3 m, cu microfonul îndreptat către sursa de zgomot. Sonometrul trebuie echipat cu ecranul de vânt și se va calibra înainte de începere măsurătorilor, dar și după terminarea acestora. După ce sonometrul a fost calibrat, se face liniște pentru a se putea măsura sursa sau sursele de zgomot, fără alte evenimente ce pot afecta valoarea măsurată.

Pentru măsurarea traficului aerian există două situații. În prima situație se determină zgomotul produs de aeronavele ce trec pe deasupra locuințelor, ce se află în apropiere de un aeroport, afectatede zgomotul avioanelor care decolează sau aterizează . Determinările se pot efectua atât la interior, cât și la exterior.

Rezultatele și raportul de încercare

După efectuarea măsurărilor, datele din sonometru se descarcă într-un PC, iar valorile măsurate se procesează cu software de specialitate, unde se pot exclude evenimente nedorite ce au avut loc în timpul măsurărilor de zgomot desfășurate pe teren. Aceste evenimente pot include zgomote reziduale ce pot afecta valoarea de zgomot produsă de sursa principală. De exemplu aceste zgomot reziduale pot zgomotul produs de trecerea autovehicule, trafic feroviar, tramvaielor, avioanelor sau a altor mijloace de transport, zgomotul produs de animale (lătratul câinilor, ciripitul păsărilor, etc.), zgomot provenit de la alte surse, precum zone industriale sau alte echipamente ce produc zgomot.

Principalul parametru luat în considerare în evaluarea nivelului de zgomot este parametrul Leq,T ce reprezintă nivelul de presiune acustică, continuu, echivalent, ponderat (A) în timp T, adică media ponderată a nivelurilor de zgomot exterior, înregistrate într-un anumit interval de timp, care se calculează cu relația:

în care L(t) reprezintă variaţia nivelului de zgomot în funcţie de timp (în intervalul de timp considerat); T este intervalul de timp în care se face măsurarea (T = t2 – t1), unde t1 este momentul în care începe măsurarea, iar t2 este momentul în care se termină măsurarea.

Conținutul raportului de măsurare este prezentat în articolul „Conținutul unui raport de măsurare”.

Care sunt valorile maxime permise pentru zgomotul produs de traficul feroviar?

Standardele stabilesc limitele admisibile ale nivelului de zgomot exterior, diferențiate pe zone și spații funcționale, așa cum sunt ele definite în reglementările tehnice specifice privind sistematizarea localităților și protecția mediului.

 

Standarde privind zgomotul în mediul ambiant sunt:

— SR 10009:2017, Acustică. Limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant

— SR ISO 1996-1:2016, Acustică. Descrierea, măsurarea și evaluarea zgomotului ambiant. Partea 1: Mărimi fundamentale și metode de evaluare;

— SR ISO 1996-2:2008, Acustică. Descrierea, măsurarea și evaluarea zgomotului din mediul ambiant. Partea 2: Determinarea nivelurilor de zgomot din mediul ambiant

— SR 6161-1:2020, Acustica în construcții. Partea 3: Determinarea nivelului de zgomot în cazul construcțiilor civile

— SR 6161-3:2020, Acustica în construcții. Partea 3: Determinarea nivelului de zgomot în localități urbane

Acestea cuprind limitele admisibile ale nivelului de zgomot la limita și în interiorul spațiilor funcționale, la limita și în interiorul zonelor funcționale, la limita proprietăților rezidențiale cu mai puțin de două niveluri, la fațada cea mai expusă a clădirii rezidențiale, ale nivelului de zgomot provenit din traficul feroviar.

 

Cere oferta

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.