Măsurarea nivelului de zgomot industrial
Zgomotul industrial este cantitatea de energie acustică primită de sistemul auditiv uman în timp ce lucrează la hala industrială. Zgomotul ocupațional sau zgomotul industrial este un termen obișnuit folosit atunci când vine vorba de siguranța muncii, deoarece expunerea prelungită la acest tip de zgomot poate provoca diverse probleme de sănătate (de exemplu, supărare, pierderea concentrării, tulburări de somn, dureri de cap etc.). Cea mai gravă consecință a expunerii prelungite la acest tip de zgomot este o deficiență permanentă a auzului. Având în vedere toate cele de mai sus, se poate concluziona că acest tip de zgomot afectează cu siguranță eficiența muncii.
Când se ia în considerare zgomotul cauzat de diferite șantiere, acest tip de zgomot poate avea niveluri de zgomot extrem de ridicate. În plus, astfel de niveluri de zgomot sunt foarte variabile, având în vedere că procesul de construcție are multe faze diferite. Astfel, în funcție de tipul și faza de construcție, această categorie de zgomot poate avea surse de zgomot interior și exterior și uneori ambele în același timp. Activitățile de pe șantierele de construcții includ utilizarea de ciocane, camioane off-road, malaxoare de ciment, tăietoare de ciment, ferăstraie electrice, mașini de sudat, precum și zgomotul generat de unelte manuale, cum ar fi un burghiu. Prin urmare, un astfel de zgomot reprezintă o provocare pentru muncitori și, în plus, pentru populația situată în apropierea șantierului. Acest tip de zgomot poate avea consecințe asupra sănătății identice cu cele descrise în secțiunea anterioară pentru cazul zgomotului industrial.
Cum determinăm nivelul de zgomotului industrial? (De modificat acest capitol)
Pentru început se alege punctul sau punctele de măsurare. Acestea pot fi 1, 2, 3 sau chiar mai multe puncte, în funcție de situație. Este recomandat ca punctul de măsurare să fi la limita de proprietate sau la bodura trotuarului, sau cel mai bine ar fi să se facă detrminări direct în locuință pentru a afla direct nivelul de zgomot.
Se poziționează sonometrul pe trepied, la înălțimea de de 1,3 m, cu microfonul îndreptat către sursa de zgomot. Sonometrul trebuie echipat cu ecranul de vânt și se va calibra înainte de începere măsurătorilor, dar și după terminarea acestora. După ce sonometrul a fost calibrat, se face liniște pentru a se putea măsura sursa sau sursele de zgomot, fără alte evenimente ce pot afecta valoarea măsurată.
Pentru măsurarea zgomotului industrial , trebuie determinat numărul de vehicule care trec, în cursul intervalului de măsurare. Determinarea numărului de vehicule se poate face prin numărare directă sau prin orice alte mijloace.
Trebuie făcută distincție între cele 3 categorii de vehicule:
- Vehicule de pasageri
- “mediu-grele” (2 osii)
- “grele” (3 osii)
Rezultatele și raportul de încercare
După efectuarea măsurărilor, datele din sonometru se descarcă într-un PC, iar valorile măsurate se procesează cu software de specialitate, unde se pot exclude evenimente nedorite ce au avut loc în timpul măsurărilor de zgomot desfășurate pe teren. Aceste evenimente pot include zgomote reziduale ce pot afecta valoarea de zgomot produsă de sursa principală. De exemplu aceste zgomot reziduale pot zgomotul produs de trecerea autovehicule, trafic feroviar, tramvaielor, avioanelor sau a altor mijloace de transport, zgomotul produs de animale (lătratul câinilor, ciripitul păsărilor, etc.), zgomot provenit de la alte surse, precum zone industriale sau alte echipamente ce produc zgomot.
Principalul parametru luat în considerare în evaluarea nivelului de zgomot este parametrul Leq,T ce reprezintă nivelul de presiune acustică, continuu, echivalent, ponderat (A) în timp T, adică media ponderată a nivelurilor de zgomot exterior, înregistrate într-un anumit interval de timp, care se calculează cu relația:
în care L(t) reprezintă variaţia nivelului de zgomot în funcţie de timp (în intervalul de timp considerat); T este intervalul de timp în care se face măsurarea (T = t2 – t1), unde t1 este momentul în care începe măsurarea, iar t2 este momentul în care se termină măsurarea.
Conținutul raportului de măsurare este prezentat în articolul „Conținutul unui raport de măsurare”.
Care sunt valorile maxime permise pentru zgomotul produs de traficul feroviar?
Standardele stabilesc limitele admisibile ale nivelului de zgomot exterior, diferențiate pe zone și spații funcționale, așa cum sunt ele definite în reglementările tehnice specifice privind sistematizarea localităților și protecția mediului.
Standarde privind zgomotul în mediul ambiant sunt:
— SR 10009:2017, Acustică. Limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant
— SR ISO 1996-1:2016, Acustică. Descrierea, măsurarea și evaluarea zgomotului ambiant. Partea 1: Mărimi fundamentale și metode de evaluare;
— SR ISO 1996-2:2008, Acustică. Descrierea, măsurarea și evaluarea zgomotului din mediul ambiant. Partea 2: Determinarea nivelurilor de zgomot din mediul ambiant
— SR 6161-1:2020, Acustica în construcții. Partea 3: Determinarea nivelului de zgomot în cazul construcțiilor civile
— SR 6161-3:2020, Acustica în construcții. Partea 3: Determinarea nivelului de zgomot în localități urbane
Acestea cuprind limitele admisibile ale nivelului de zgomot la limita și în interiorul spațiilor funcționale, la limita și în interiorul zonelor funcționale, la limita proprietăților rezidențiale cu mai puțin de două niveluri, la fațada cea mai expusă a clădirii rezidențiale, ale nivelului de zgomot provenit din traficul feroviar.