|

Surse de Zgomot Urban

Bine ați venit la un nou articol! Scopul nostru este să catalogăm și să explicăm care surse de zgomot urban trebuie măsurate. Mai întâi un pic de istorie. Ca urmare a plângerilor repetate din partea locuitorilor orașelor și ca urmare a monitorizării stării de sănătate a locuitorilor, Organizația Mondială a Sănătății a realizat o serie de studii la nivel mondial pentru a stabili influența zgomotului asupra oamenilor.

Din ce în ce mai mulți oameni vor locui în orașe, în spații care vor fi expuse la zgomot ambiental. Prin urmare, Uniunea Europeană a stabilit printr-o directivă, transpusă și în România, necesitatea realizării hărților de zgomot și, pe baza lor, a planurilor de acțiune pentru reducerea zgomotului urban. Dacă vreți să citiți, urmați linkul: Lege 121/2019.

Există două categorii principale de zgomot, fiecare necesitând metode specifice de măsurare și de reducere a nivelului de zgomot.

Zgomot permanent, legat de traficul rutier (mașini, camioane, motociclete, autobuze, tramvai, metrou), traficul feroviar (trenuri și tramvaie), zgomot industrial (pentru instalațiile mari poluatoare) și traficul aerian. Aceste surse trebuie să fie cartografiate conform legii de mai sus.

Zgomot localizat și/sau mai ocazional, și care este legat de instalații (șantiere, aer condiționat, utilaje, restaurante, corturi de evenimente, săli de spectacol, cluburi de noapte, săli de sport etc.), surse de cartier (școli sau muzică, lucrări, câini, etc.) și tulburarea liniștii publice (comportament individual, piețe, târguri etc.).

Zgomotele specifice unui mediu urban

Zgomotul rutier: Intensitatea zgomotului din traficul rutier este depinde în totalitate de volumul și tipul de trafic (mașini, camioane etc.), tipul de motor și anvelope, precum și de aspectul și acoperirea drumurilor. Nivelul de zgomot depinde și de viteza vehiculelor și de modul în care conduc șoferii.

Zgomotul de la serviciile publice (transport în comun, mașini de gunoi, etc): În general, zgomotul este o funcție de starea materialului rulant și a căilor de rulare. La aceasta pot contribui și aspectul și acoperirea drumurilor, precum și stilul de conducere al șoferilor.

Zgomotul feroviar: Zgomotul feroviar se datorează în principal stării șinelor, tipului de tren (tren de călători, tren de marfă) precum și calității materialului rulant. Viteza și frecvența trecerii trenului influențează și nivelul sunetului. O altă sursă de zgomot importantă este macazul.

Zgomotul aeronavei: la nivel global, nivelul de zgomot este o funcție de frecvențele de zbor, procedurile de zbor și tipul de aeronavă.

Zgomot de la instalații: Funcționarea instalațiilor frigorifice, a coșurilor de ventilație, a sistemelor de aer condiționat, a sistemelor de încălzire etc. poate fi o sursă de zgomot deranjant pentru cartier.

Zgomot de cartier (recreaționale): Terasele cafenelelor și restaurantelor, cluburile de noapte pot fi zgomotoase. Utilizarea diverselor dispozitive de uz casnic precum televizor, sistem audio, mașină de tuns iarba etc. contribuie și la creșterea nivelului de zgomot ambiental. În fine, comportamentul locuitorilor (zgomot de pași, cântatul la instrument muzical, jocurile copiilor, lătratul câinilor etc.) sunt și ele surse de zgomot care trebuie luate în considerare, chiar dacă sunt temporare.

Echipamentele utilizate pentru măsurarea unei surse de zgomot urban sunt stațiile de monitorizare – pentru zgomotele permanente, sonometrele Bruel&Kjaer – pentru zgomotele temporare și softuri de realizare a hărților de zgomot – Predictor-LimA

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.