| | |

Zgomot de la traficul rutier

Tipul de zgomot cel mai întâlnit în orașe este zgomot de la traficul rutier. Este o problemă care afectează peste 20% dintre europeni și este una din cele mai dificile probleme care pot apărea pentru un acustician.

Măsurare zgomot de la traficul rutier

Pentru a rezolva problema zgomotului de la traficul rutier, și de altfel a oricărei probleme legate de zgomot este necesar să avem o situație clară, o hartă de zgomot, care să ne indice care sunt zonele problematice, unde sunt punctele în care trebuie acționat și care ar fi efectul planului de acțiune asupra locuitorilor afectați.

Pentru identificarea problemei sunt două tipuri de abordări utilizate în practică, fiecare cu gradul de precizie și impactul asupra datelor culese. Prima abordare este măsurarea efectivă a nivelului de zgomot de pe stradă. Nu intru aici în detalii, puteți să citiți mai multe despre măsurările de zgomot de la traficul rutier. A doua abordare este cea teoretică, pe baza datelor culese despre traficul auto din zona studiată. Această metodă este utilă atunci când urmează să se aplice măsuri pe tronsonul de drum studiat (de exemplu să se interzică traficul greu). Dezavantajul acestei metode constă în identificarea flotei “normalizate” de autovehicule care tranzitează drumul respectiv. Puteți urmări o discuție întreagă despre cum se realizează hărțile de zgomot de la traficul rutier pentru drumurile din România.

Reducerea zgomotului de la traficul rutier

Am măsurat sau am calculat, avem o situație clară a distribuției zgomotului în zona pe care o studiem, deci putem trece mai departe la implementarea măsurilor de reducere a nivelului de zgomot. Pentru a reduce neplăcerile provocate de zgomot pot fi implementate trei tipuri de acțiuni: reducerea zgomotului la sursă, limitarea propagării zgomotului (acțiune pe calea de propagare), izolarea locuințelor la zgomot (la receptor).

Reducerea zgomotului la sursă presupune implementarea uneia sau mai multor măsuri de reducere a volumului traficului, a vitezei, de modificare a tipului vehiculelor de pe drum și măsuri administrative cum ar fi interzicerea claxonatului. Soluțiile de reducere a zgomotului la sursă presupun colaborarea mai multor autorități, cum ar fi acțiunile pentru reducerea comportamentului rutier necivilizat, adică folosirea greșită a claxoanelor sau conducerea cu o mașină sau o motocicletă care este prost reglată, în stare proastă sau echipată cu o toba de eșapament neaprobată. Este necesar să se întărească controalele și sancțiunile și să se dezvolte conștientizarea și prevenirea în acest domeniu, iar aplicarea acestor măsuri vor conduce la micșorarea numărului plângerilor legate de zgomot de la traficul rutier.

Limitarea propagării zgomotului este cea mai eficientă măsură pe termen scurt. Scăderea decibelilor la ferestrele oamenilor, mai ales la etajele inferioare este substanțială, iar efectul barierelor fonice este imediat. Din păcate, această măsură este mai potrivită pentru autostrăzi sau pentru drumuri care trec prin proximitatea localităților. Totuși, în ultimii ani, au început să fie implementate o serie de măsuri care pot avea succes și în orașe. O barieră fonică nu trebuie să fie înaltă, ci trebuie doar să constituie un obstacol de la sursa de zgomot la receptor. Studiile publicate la conferințele de acustică dau speranțe că odată cu dispariția autovehiculelor echipate cu motoare pe benzină sau diesel, zgomotul de rulare poate fi redus prin borduri mai înalte. Să mai zică cineva că nu gândim în viitor și că problema zgomotului de la roți nu este deja rezolvată în multe orașe din România.

Ultimul tip de măsuri este de a izola fonic fațadele locuințelor. Este o măsură destul de greu de pus în practică, mai ales după ce construcția există deja. Cea mai populară opțiune este geamul dublu, dar există și soluții de ferestre duble pentru o eficiență și mai mare. Aveți grijă să țineți cont atât de aspectul sonor, cât și de cel termic atunci când lucrați, pentru că nu sunt întotdeauna compatibile!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.